21 الگوی کندلی کاربردی

آموزش آباکوس - آموزش کتیا

21 الگوی کندلی کاربردی

۳ بازديد

یکی از مهمترین سرفصل‌های آموزش تحلیل تکنیکال مربوط به الگوهای کندل استیک است. نمودارهای Candlestick یکی از پرکاربردترین نمودارها در تحلیل تکنیکال هستند که کندل (Candle) بعنوان جزء اصلی آنها حاوی تمام اطلاعات قیمتی موردنیاز است. الگوهای کندلی طبق اصل سوم تحلیل تکنیکال (تکرارِ تاریخ) شکل میگیرند بدین معنی که قرارگیری یک یا چند کندل کنار یکدیگر باعث تشکیل این الگوها میشود. در واقع از آنجایی که معامله‌گران عکس‌العمل یکسانی در شرایط مشابه دارند با شناسایی واکنش بازار به قرارگیری خاص کندل‌ها کنار یکدیگر، Candlestick Patterns ساخته می‌شوند.

 

انواع کندل ها در تحلیل تکنیکال

الگوی چکش (انگلیسی: Hammer) بصورت کندلی با بدنه کوچک، سایه پایینی بلند (حداقل 2 تا 3 برابر بدنه) و سایه بالایی خیلی کوتاه (یا عدم سایه از بالا) است. کندل چکش بیانگر غلبه قدرت خریداران بر فروشندگان (افزایش تقاضا و کاهش عرضه) است. در واقع تشکیل کندل چکش در انتهای روند نزولی می‌تواند نشان دهنده اتمام روند نزولی و شروع افزایش قیمت باشد.

 

دوجی یک الگوی تک کندلی است که بدنه‌ای شبیه خط صاف دارد و با توجه به سایه‌های بلند در بالا، پایین یا هر دو طرف، سیگنال متفاوتی صادر می‌کند. کندل دوجی نشانه سردرگمی معامله‌گران و هشدار تضعیف قدرت روند است. دوجی (Doji) جزء الگوهای خنثی است اما با مشاهده آن باید برای شروع تغییر روند آماده شد. تفاوت در سایه‌های بالایی و پایینی باعث به وجود آمدن انواع مختلف الگوی Doji می‌شود. در حالت کلی 4 نوع دوجی سنجاقک (Dragonfly Doji)، دوجی سنگ قبر (Gravestone Doji)، دوجی پایه بلند (Long leg Doji) و دوجی چهار قیمت داریم.

 

کندل پین بار (تلفظ انگلیسی: Pin Bar) یکی از الگوهای تک کندلی و بازگشتی در پرایس اکشن است. این الگو هم برای برگشت روند فعلی و هم پایان اصلاح و پولبک قیمت‌ها کاربرد دارد. مشخصات ظاهری آن بصورت شمعی با بدنه کوتاه و سایه بلند از بالا یا پایین است. انواع کندل پین بار با توجه به سایه پایینی یا بالایی بلند به دو نوع صعودی و نزولی تقسیم‌بندی می‌شود. مهمترین ویژگی Pin Bar سایه خیلی بلند از یک سمت است. مفهوم این ویژگی، رد (Reject) و عدم اعتنای بازار به حداکثر یا حداقل قیمت و حرکت در خلاف جهت آن است.

 

نشانه کندل مارابوزو، بدنه بسیار بلند (شبیه مستطیل) و فاقد سایه از بالا یا پایین است. نام مارابوزو (انگلیسی: Marubozo یا Marubozu) از یک کلمه ژاپنی به معنی “کوتاه شده از ته!” (Close Cropped) گرفته شده که بیانگر کندل بدون شادو است. Marubozu بعنوان الگوی کندل استیک ادامه‌دهنده نشانه قدرت روند جاری و نویدبخش ادامه روند است.

 

کندل اینگالف (به انگلیسی: Engulfing) یکی از الگوهای کندلی بازگشتی است. تشکیل این الگو در پایان روند صعودی یا نزولی می‌تواند بیانگر چرخش قیمت‌ها و برگشت روند باشد. معنی فارسی Engulfing یعنی “پوشاننده”، تداعی‌کننده مفهوم و کاربرد آن در پرایس اکشن است. در واقع مهمترین ویژگی انگالفینگ به عنوان یک الگوی دو کندلی، پوشش کامل بدنه شمع دوم توسط شمع اول است! با توجه به رنگ بدنه (سبز – قرمز) دو نوع کندل اینگالف صعودی و نزولی (Bullish – Bearish) داریم.

ستاره صبحگاهی (Morning Star) الگویی شامل سه کندل است. بدین‌صورت که ابتدا یک شمع قرمز بزرگ به عنوان تاییدکننده روند نزولی فعلی داریم. سپس شمع دوم با بدنه‌ای کوچک و پایین‌تر از بدنه شمع اول شکل می‌گیرد.

کندل مرد به دار آویخته به عنوان یکی از الگوهای برگشتی نزولی، کندلی با بدنه کوچک همراه سایه بلند در پایین شمع است. مشاهده این الگو در روند صعودی می‌تواند هشدار پایان روند و آغاز روند نزولی باشد. تشکیل کندل Hanging Man در بازار گاوی (bullish) نشان‌دهنده کاهش قدرت خریداران و سیگنال افت قیمت‌ها است.

لگوی پیرسینگ (Piercing) شامل دو کندل که شمع اول قرمز و شمع دوم سبز رنگ است. شمع دوم باید از نقطه‌ای پایین‌تر از شمع اول آغاز شود. همچنین شمع دوم باید در نقطه‌ای بالاتر از وسط شمع اول بسته شود.

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers) بصورت 3 کندل سبز متوالی است که تشکیل یک پلکان را می‌دهند. سایه‌های هر کدام از این سه شمع کوتاه است و در قیمتی بالاتر از بدنه شمع قبلی بسته می‌شوند.

الگوی ابر سیاه پوشاننده جز الگوهای دو شمعی و بازگشتی است که تغییر روند صعودی به نزولی را در پی دارد بدین صورت که در یک روند صعودی ابتدا یک شمع سفید با بدنه نسبتا بزرگ و سپس شمعی با رنگ سیاه تشکیل خواهد شد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.